dinsdag 27 augustus 2013

Oma weet overal raad op

Oma weet overal raad op



Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar van oma kunnen we nog veel leren. Niet alleen levenswijsheid maar ook praktische huishoudelijke tips zijn oma niet vreemd. Oma weet raad op allerlei klusjes in het huishouden en is een expert op het gebied van schoonheid. Ze weet alles over bloemen en planten en kan een boek schrijven over de tips die ze zelf al haar hele leven heeft gehandhaafd.


Mijn kinderen bellen ook vaker naar oma voor recepten en schoonmaaktips. Ik als moeder ben dan niet belangrijk, want oma weet alles beter. Oma verklap haar geheimen van de glanzende ruiten en oma bestrijdt elk ongedierte. Van oma´s kunnen we nog veel leren. Niet dat het vroeger zo veel beter was, maar de levenslessen en praktische tips van oma kunnen we altijd gebruiken.


Je kent het wel dat oma zegt dat anjers langer blijven staan als je een scheutje sevenup bij het water doet. Toen mijn kinderen nog baby waren zei om altijd dat ik met een gebitreinigingstabletten de flessen moest schoonmaken. Wonderolie werd vroeger vee gebruikt en mijn oma vertelde, dat meet een sopje met een scheut wonderolie en wat groene zeep, mijn bankstel weer helemaal als nieuw kreeg. Dat ik in de winter mijn rubbers van de autodeuren kon insmeren met slaolie, dan zouden mijn deuren niet meer vastvriezen.





Mijn oma was ook een doktoer schijnbaar. Tegen aambeien had ze ook een remedie.
IJsklontjes in een zakje doen en dat enkele keren herhalen. Is natuurlijk wel oud aan je derrière maar helpt wel. Ook voor haar eigen artrose had ze een middel. Op rauwe selderij kauwen op de nuchtere maag en na een paar dagen verminderen de klachten. Ik heb zelf met beugels gelopen en van oma moest ik dan een bruistablet van haar gebit in het beugel bakkie doen.

Hielp wel want de beugel smaakte dan weer fris en was helemaal schoon. Lippenstift bleef langer zitten zei ze als je een Betje poeder tussen de twee lagen lippenstift doet aanbrengen. Heb je geen poeder gebruik je gewoon ogenschaduw of rouge.

Oma´s tips kunnen van generatie op generatie worden overgegeven. Maar oma´s hebben ook de nodige levenservaring en kunnen je met raad en daad bijstaan.

Mijn oma vertelde mij dat je eerst je eigen dingen in het leven moet aanpakken, voordat je jezelf kan verbinden aan iemand anders. Het was een schokkend advies want wie wil er nu met zichzelf geconfronteerd worden? Ik had geïnvesteerd in mijn carrière en mijn leven, maar waren dat echt egoïstische inspanningen geweest? Mij oma vertelde mij dat als ik de man van mijn leven zou ontmoeten dat mijn zelfkennis hem niet zou verjagen, maar dat hij vanwege dit feit nog meer van mij zou houden.


Mijn oma heeft nooit geklaagd in haar leven. Althans ik heb het nooit meegemaakt. Het maakt niet uit hoe vaak mijn opa weg was vanwege zijn werk. Ze vertelde mij altijd dat iedere mand zijn eigen identiteit moest hebben en dat hij recht had op zijn eigen leven. Mannen mogen momenten hebben van succes en van glorie, omdat ze zorgen voor hun vrouw en gezin. Oma vertelde dat een man een vrouw nodig had die hem steunt in zijn werk en die hem omhelst als hij thuis komt.




Oma zei ook dat moeders en echtgenotes moedige mensen waren.
Geduldige mensen die het hart op de goede plek hebben. Mijn oma leerde me dat je de kracht in je zelf moet zoeken en dat je rustig eens kwetsbaar mag zijn. Oma leerde me dat elke vrouw genoeg zekerheid moet hebben in aar eigen relatie en dat ze altijd op zichzelf moet vertrouwen.

Ik hoor haar nog zo zeggen dat in elke vaster relatie onderwerpen aan bod komen die bespreekbaar moeten zijn en blijven. Dat partners open naar elkaar toe moeten zijn, maakt niet over wat voor thema het gaat. Openheid over geldzaken, openheid over opvoeding van kinderen en openheid over seksualiteit. Openheid van geloof en het opstellen van een positieve houding naar de partner.
Door deze gesprekken leerde ik mijn oma steeds beter kennen.

Ik heb echt tijd in mijn oma gespendeerd en was blij met haar gezelschap. Zo heeft ze me ook laten zie dat als je jezelf focust op je bepaalde doelen dat we die ook kunnen bereiken. Ze zei, het is maar wat je jezelf gunt Vandollum, ga er voor. Focus je aandacht op anderen en je zal zien dat ooit deze liefde een aandacht naar je terug keert.


Het gehele leven is er maar een iemand waar je altijd op kan rekenen en dat en je zelf.

Deze zin is een leidraad geworden in mijn leven.


Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten