dinsdag 27 augustus 2013

Missen is houden van ....

Missen is houden van ....




We hebben allemaal wel eens het gevoel gehad, dat we iemand missen of iets missen.
Missen is een stukje houden van. Indien je niet gescheiden bent van elkaar, kom je nooit erachter hoe sterk de liefde was tussen twee mensen. Ik denk dan vaak terug aan vroeger, toen mijn glimlach wat meer spontaan was. Aan de ene kant wordt gezegd dat men staat te missen als een verandering van gewoonten. Maar aan de andere kant zie ik missen in een sterke verbinding met het gevoel van liefde.


Ook ik ben mijn vader in de Decembermaand verloren. Je wordt rond die tijd heel emotioneel en je gaat hem missen. Je gaat automatisch terug naar de tijd dat je nog samen was, dat je met elkaar kon praten en lachen en huilen. Ik steek elk jaar een kaarsje aan voor hem en loop ik naar de Droomvijver, de plek waar hij is uitgestrooid, en gooi mijn gedachten over het water van de vijver, die bedekt is met de prachtigste waterlelies. 

 
Ik mis mijn broer, met zijn lieve lach en ongelooflijk wijsheid over zaken. Ik mis zijn schaterlach als ik weer eens zat te dollen, Dolle Mina noemde hij me altijd en dat was ook zo. Hij was pas 52 en kon het leven niet meer aan. Stemmen die hem gek maakten, stemmen die zijn ziel vermorzelden.

Hij nam zijn eigen leven, maar die verdomde sigaret. Ik zie nu nog de beelden op mijn netvlies gegrift, van zwart geblakerde muren, een adembenemende brandlucht die mijn longen zwart verfden. Ik zag jou foto op een klein plekje op de grond, wat gespaard was gebleven van de explosie.

Twee dagen van te voren hebben we nog gepraat over het leven, over ik als moeder, over zijn petekind, mijn dochter. De blik waarmee hij mij aankeek zei me al genoeg. Het waren ogen vol liefde, maar ook zoveel verdriet zichtbaar. De pijn van het ziek zijn en onbegrip van mensen, die niet weten wat het is om stemmen te horen.Ik praat vaker met hem in mijn gedachten en bid voor hem dat hij zijn nieuwe weg heeft gevonden. Genezing kost tijd en valse glimlachen helpen je niet. het enige wat telt zijn de kostbare herinneringen die je samen hebt gedeeld.


De momenten van houden van .



Ik mis de liefde en wil liefde die mijn hele bestaan doet schudden. Weer samen de liefde ontdekken en elke centimeter van de wereld samen verkennen. Ik mis zorgzaamheid, liefhebben, tedere woorden en verlangende ogen. Ik mis de persoon die de kettingen rond mijn hart breekt en die me veroverd. Weer het gevoel ervaren van vrij zijn om te voelen en vrij zijn om van te houden.

Liefde begint met een lach, groeit met een kus en eindigt met een traan.

Indien je iemand mist, wenste je dat je een moment kon vasthouden. Een moment dat voor altijd kan duren en dat je het moment voor altijd dicht bij je kan houden. Je zet het moment in een veilig plekje in je hart, alleen jij weet de code, alleen jij kan het openen.


Ik zou de momenten er uit halen die me aan het lachen maken, de momenten die me geluk en plezier brengen. Als ik me verdrietig voel, zou ik mijn innerlijke kracht moment eruit halen, zodat die me kan helpen moeilijke paden te bewandelen. Altijd als je iemand mist komt er een moment bij waarvan je van hem of haar hebt gehouden.


Sla die momenten op en als je zo nodig hebt.

Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten